14.2.10

El pacifisme de Mandela

Rahola escriu el que molta gent creu aquests dies de passió Invictus. "Acompañado de otro grande del siglo, como Mahatma Gandhi, Mandela es la imagen de la resistencia pacífica".

Això és el que diu la Wikipedia en anglès i que la versió espanyola amb prou feines s'atreveix a insinuar: 
In 1961, Mandela became leader of the ANC's armed wing, Umkhonto we Sizwe (translated Spear of the Nation, and also abbreviated MK), which he co-founded.[32] He coordinated sabotage campaigns against military and government targets, making plans for a possible guerrilla war if the sabotage failed to end apartheid.[33] Mandela also raised funds for MK abroad and arranged for paramilitary[33] training of the group.
Fellow ANC member Wolfie Kadesh explains the bombing campaign led by Mandela: "When we knew that we [sic] going to start on 16 December 1961, to blast the symbolic places of apartheid, like pass offices, native magistrates courts, and things like that ... post offices and ... the government offices. But we were to do it in such a way that nobody would be hurt, nobody would get killed."[34][10] Mandela said of Wolfie: "His knowledge of warfare and his first hand battle experience were extremely helpful to me."
Mandela described the move to armed struggle as a last resort; years of increasing repression and violence from the state convinced him that many years of non-violent protest against apartheid had not and could not achieve any progress.[10][35]
Later, mostly in the 1980s, MK waged a guerrilla war against the apartheid regime in which many civilians became casualties.[33] Mandela later admitted that the ANC, in its struggle against apartheid, also violated human rights, sharply criticising those in his own party who attempted to remove statements supporting this fact from the reports of the Truth and Reconciliation Commission.[36]
Up until July 2008, Mandela and ANC party members were barred from entering the United States — except the United Nations headquarters in Manhattan — without a special waiver from the US Secretary of State, because of their South African apartheid regime era designation as terrorists.[37][38]
També són molt interessants les reflexions de Juan Abreu a Emanaciones (I, II i III) sobre el llibre de John Carlin, el suposat pacifisme de Mandela i les diferències entre l'Apartheid i la dictadura cubana.

4 comentaris:

Teresa Amat ha dit...

Anava a dir que també valia la pena llegir els apunts d'Abreu, però veig que havia subestimat la teva perspicàcia :-). Sorry! I gràcies pel post.

claudio ha dit...

El enlace de un debate que mencioné días atrás a propósito de Buruma.

http://www.signandsight.com/features/1167.html

Ferran Caballero ha dit...

Teresa,

gràcies a tu.

Claudio,

muchas gracias por el enlace.

Abraçades/abrazos,

Carlos G.P. ha dit...

Queridos amigos: Os invito a compartir un vídeo, que fue filmado en mi intervención en el encuentro de educadores que tuvo lugar en Barcelona, con motivo de los talleres dirigidos por Noemi Paymal sobre Pedagogía 3000. Su título es “Educar más allá de las creencias: liberando al corazón”. A ver qué os parece...
La dirección para acceder a él es: 
http://vimeo.com/9374224
  Felices encuentros. Un cordial abrazo
                                      Carlos González
 P.D  Temática del vídeo:
¿Cómo puede un maestro empoderar a sus alumnos? O lo que es lo mismo:
¿Dónde está nuestro poder para cambiar las cosas que no nos gustan, para cumplir nuestros sueños....? ¿Por qué no podemos aplicar todo lo que hemos aprendido en seminarios y talleres? ¿Qué nos impide como educadores enseñar de otra manera? ¿Qué pasa con nuestro valor...? ¿A qué tememos y por qué...?
No existe la cobardía, sino los obstáculos al valor
Esos obstáculos están en nuestras creencias, muchas veces invisibles para nosotros mismos. Reconocerlas y saber jugar con ellas es la clave para ceder el poder al corazón, y conseguir el empoderamiento de nuestros alumnos o hijos.
Para más información:
http://www.ladanzadelavida12.blogspot.com/