9.4.09

La vida després de Matthew

Dir no a Déu suggereix que hi ha una cosa que existeix, i per tant hi has d'estar en contra. I no és això. La meva percepció, des d'una experiència als 14 anys, és que Déu no existeix.

[Contra tota evidència, és possible negar l'existència d'alguna cosa sense afirmar al mateix temps que aquesta cosa existeix. Això val fins i tot per Déu, és lògicament possible afirmar que no existeix. El que ja és més difícil, i fins i tot preocupant, és percebre coses que no existeixen]

La religió es basa en informació incorrecta.

[Malgrat les creences d'alguns ateus i les pretensions d'alguns religiosos, la religió no es basa en la informació, correcta o incorrecta, sinó en la fe. Això possibilita, per exemple, que persones amb molt més coneixement sobre religió que el senyor Tree siguin creients. El Papa de Roma, per posar un exemple]

Només un 10% de les persones que han crescut en una família religiosa surten de la religió. Per això hauria d'estar prohibit donar formació religiosa als nens.

[Evidentment, no és el fet que només un 10% d'aquests nens siguin capaços d'emprendre l'heroica fugida del dogma el que porta a Tree a creure convenient prohibir la formació religiosa als nens. Si fos per amor a la lliure elecció, hauriem de prohibir l'educació en valors democràtics dels nens en cas que només un 1% aconseguíssin fer-se feixistes malgré tout. Per prohibir la formació religiosa, Tree hauria de demostrar que la religió és dolenta. Empresa que, d'altra banda, potser sigui excessivament complicada, com molt a desgrat seu sembla demostrar Christopher Hitchens al seu llibre God is not great]

Tots coneixem ateus que són molt ètics

[Jo conec alguns ateus. Fins i tot, i com que avui no estic gaire socràtic, diria que em conec a mi mateix. I em considero una bona persona i conec molts ateus que són molt bones persones. Fins i tot he conegut alguns estudiosos de la ètica, bons i mals estudiosos d'ètica i bones i males persones. El que no he conegut mai és una persona ètica. Dir que conec una persona ètica seria com dir que conec una persona estètica, epistemològica o metafísica. Això és; un sense sentit, bullshit]

és indicatiu que el meu llibre La vida després de Déu no aixequés cap debat seriós. És conseqüència de la ressaca d'un catolicisme dogmàtic, integrista i poc humà.

[Podria ser que, com diu Matthew Tree, el seu llibre La vida després de Déu no ha aixecat cap debat perquè la societat no està a l'alçada. Podria ser que això passés també amb la seva literatura i que resultés que els premis Nobel no estàn a l'alçada dels seus contes. Però com que Matthew i jo som gent de mentalitat científica crec que, encara que sigui com a simple hipòtesi, hauriem de reconèixer la possibilitat que fos el llibre La vida després de Déu el que no estigués a l'alçada d'un debat seriós]
.
Article publicat a El Matí.cat
.

8 comentaris:

rA ha dit...

"Malgrat les creences d'alguns ateus i les pretensions d'alguns religiosos, la religió no es basa en la informació, correcta o incorrecta, sinó en la fe."

Obviament la fe ha sobreviscut a la llarga llarga llista de barbaritats que diuen els textos religiosos, o sigui que definitivament no es sobre la informacio incorrecte.

Pero la fe es basa en misteris... potser hauriem de parlar d'informacio incompleta mes que incorrecta.

"Tots coneixem ateus que són molt ètics"

Es el teu comentari sobre la gramatica d'una traduccio bastant fluixa?

***

Jo no crec que la religio sigui dolenta, alla cadascu que cregui el que li passi pel cap. Desgraciadament la gent religiosa te una tendencia a creure que poden dictar el comportament d'altri que em posa molt nervios.

Tumbaíto ha dit...

Quizás la Fe es información milagrosa.

Ferran Caballero ha dit...

rA,

les paraules en cursiva són de Matthew Tree. La frase "tots coneixem ateus que són molt ètics" és seva, i em sembla que no el tradueixen perquè aquest bon home parla i escriu en català.
Sobre això que dius de la informació incompleta... no n'estic segur. No se m'acut cap explicació científica sobre l'orígen de l'univers que pugui fer renunciar a algú a la seva fe en un déu creador. Però vaja, jo d'això no en gasto, així que me'n guardaré prou de parlar en nom dels creients.

Moltes gràcies pel comentari,

una abraçada

rA ha dit...

No sabia que escrivia en catala. No te excusa, doncs (ni jo potser per no saber-ho).

Felicitats pel blog, el segueixo sempre (i l'entenc a vegades).

Ferran Caballero ha dit...

Sí, sí. I publica articles a l'Avui i ens explica com ser bons catalans i tot!

Gràcies per les felicitacions i disculpes per les vegades que no s'entén.

Daniel Gamper ha dit...

Ferran,
està bé saber què no s'ha de llegir. Tot i que per la propera vegada més val que et busquis un sparring de més entitat.
Salut!

Dessmond ha dit...

En Matthew Tree estàs sobre valorat. Quan un dia el vaig sentir parlar de "afrocatalans" vaig deixar de seguir-lo. Escriure en català no vol dir tenir idea del que és Catalunya. I si d'un redol tant terrenal i acotat com el nostre el tema ja li va gran, no vull ni pensar què pot dir quan s'embranca en matèries infites i divines.
O bé en Puigpelat va transcriure malament l'entrevista o bé en Tree és allò que sembla.

Ferran Caballero ha dit...

Dessmond,
em sembla que en Puigpelat hauria d'haver transcrit moooolt malament l'entrevista per evitar que Matthew Tree fos allò que sembla.
Una abraçada