3.5.08

Reescrivint el mite

No és un defecte o un fracàs del nostre coneixement de la història que aquest començament sigui inexplicable. En la comprensió del caràcter misteriós d'aquest començament hi resideixen més aviat l'autenticitat i grandesa del coneixement històric. El saber sobre una protohistòria (Wissen von einer Ur-Geschichte) no consisteix en el pedant rastreig que busca lo primitiu o en el col·leccionar ossos. No és ni mitjana ni enterament ciència natural, sinó que, de ser realment alguna cosa, és mitologia.
.
Martin Heidegger. Introducció a la metafísica
.
I així s'entén aquest nacionalisme espanyol a la recerca del mite fundacional. D'aquesta Esperanza Aguirre que confón cor i consciència sense poder esclarir de quin d'aquests òrgans sorgeixen les rebel·lions i assegurant que "si els espanyols es van rebel·lar contra Napoleó va ser perquè ja tenien consciència que Espanya era una gran nació i per això no podien soportar que ningú els imposés la seva voluntat". Ningú de fora, s'entén. Evidentment, res veurien de dolent en el fet que fós espanyola com ells qui decidís sobre els motius de la seva memorable gesta. D'aquí que la història no entengui res de salomòniques decisions com les que pretenen haver près a la universitat de Salamanca rebutjant el doctorat "honoris causa" que s'havia concedit a Franco però no retirant-lo perquè, segons el doctor, "no és pot reescriure la història". Le pauvre! Que no només no veu que no hi ha més història que escriure i reescriure sinó que sembla incapaç d'apreciar la magnitut de la seva propia obra. Ell mateix, que assegurant que el dictador "mai va reunir mèrits científics, socials ni personals que el féssin mereixedor d'ostentar aquest honor", no fa res més ni res menys que un exercici de reescriptura històrica.
.