20.3.08

Bicing i desobediència insitucional

Segurament això del Bicing sigui una gran idea i fomentar l'ús de la bicicleta ajudi a fer més suportables els trajectes motoritzats a la ciutat de Barcelona. Fins i tot és possible que l'ús massiu de la bicicleta ens ajudi a quedar bé amb Kyoto i d'aquí dos dies els hiverns seràn tant freds com els somien els ecologistes, els estius tant poc calurosos com els voldria jo i la pluja aprendrà, d'una vegada per totes, a ploure. Però mentre això arriba, que a la força ha d'arribar, els efectes del Bicing són menys munics i ja és estrany que passi el dia sense que es visqui un perunpèl d'accident bici/cotxe, bici/moto, bici/taxi, bici/autobús o bici/vianant. Aquest últim sóc jo, un vianant que protesta per la pèrdua del seu petit monopoli. Això abans no era així. Abans la vorera era nostra, la calçada dels vehicles a motor i amb els semàfors i el seu codi de colors en teniem prou per entendre'ns. La convivència, si no sempre pacífica, com a mínim deixava clares les culpes del conflicte. Poc després van començar a aparèixer uns nous espais anomenats carril-bici, on s'assegurava que es volia instal·lar una nova espècie de ciutadà anomenat ciclista. Però l'afany reproductor d'aquests nous especímens aviat va fer petit l'habitat que el bon ajuntament els havia reservat, problemàtica davant la qual es va decidir que la millor solució no era donar-los més espai per córrer d'un lloc a l'altre sinó donar-los més famelles per reproduir-se. Davant un hàbitat que se'ls ha fet petit, els ciclistes okupen ara el que antigament corresponia a vianants o vehicles davant la impassibilitat dels verds i la policia que dirigeixen. No he trobat a faltar mai més policia, però sovint trobo a faltar policia que faci la seva feina. Policia que camina per la vorera no s'aparti si una bicicleta li ve de cara. Policia que quan el ciclista se salta a la torera el semàfor davant el que ell ha parat el cotxe patrulla pugui fer alguna cosa més que esperar la llum verda. Fomentar la utilització de la bicicleta sense assumir les responsabilitats de controlar l'ús que se'n fa és una irresponsabilitat i un bon exemple de com des dels òrgans de govern es poden crear problemes enlloc d'ajudar a solucionar-los.
.