15.1.08

El filòsof i el blog

Alguns filòsofs han convertit en una virtut el parlar-se a si mateixos, potser perquè pensen que no hi ha ningú amb qui valgui la pena parlar. Però em temo que el costum de filosofar en aquest pla una mica eminent sigui un símptoma de la decadència de la discusió racional; sense cap dubte, Déu es parla principalment a Si mateix perquè no té ningú amb qui valgui la pena parlar; però un filòsof hauria de saber que no és més diví que els demés homes.

Karl Popper. La lògica de la investigació científica

Com es pot rebutjar el diàleg?

El meu lema és: cap llibertat pels enemics de la llibertat. No, en serio, la filosofia és necessariament dogmàtica. Conèix vostè algún diàleg filosfòfic que hagi funcionat? Els de Plató? Què va, allà, sobretot als diàlegs sofistes de l'última època, hi ha un tipus que parla tota l'estona mentre l'interlocutor es limita a dir "oh, sí, per Zeus, quanta raó tens". Heidegger tenia raó en que cada filòsof conta amb una percepció fonamental i es limita a repetir-la al llarg de la seva obra.


Cito Zizek perquè em sembla un bufó entranyable, perquè només d'imaginar-lo dient "oh, sí, per Zeus, quanta raó tens" amb aquell inefable accent que té em somric a sobre, però sobretot el cito com a model d'allò que no ha de ser el procedir filosòfic. És aquesta sensació de ridícul que tinc confrontat al dogamatisme autosatisfet de pensadors com Zizek el que explica, o això em dic davant el mirall, que dediqui part del meu temps a escriure un blog i que dediqui encara una altra part del meu temps a llegir, entendre, considerar i fins i tot, a vegades, respondre, els comentaris que rebo. Perquè la possibilitat, que en un concert o un text literari és ridícula, de la participació oberta, de la possibilitat que sigui el lector qui acabi el text és l'autèntica raó de ser d'un blog amb voluntat filosòfica o, potser menys pretensiosament, argumentativa.
.

1 comentari:

Efrem ha dit...

Estic veient bons textos, tan a la teva web com a la d'en Salvador. Uff tindré una feinada a llegir-me'ls tots. Però ho faré gaudint, de ben segur que disfrutaré i aprendré molt amb els teus textos. Així que res, només volia donar-te les gràcies.