17.9.07

Comentaristes i onanisme tribal (PD: L'Ariel és tonto)

És curiós l'us onanista que fan alguns dels meus estimats lectors de la possibilitat de comentar en aquesta web (salvadorsostres.com). Ahir rebia un comentari de l'Albert (d'un Albert, vaja) dient que "no s'entén un borrall". No penso tornar a jugar a aquest joc i l'amable comentarista olé em confirma en la creença de que no cal, però el comentari d'aquest Albert em fa gràcia perquè se situa en la línia d'aquestes actituts que em fan criticar certs discursos nacionalistes o liberals o etc. És una mostra clara d'aquella tendència a amagar les pròpies limitacions sota el sostre de la tribu que, d'altra banda, suposo que té molt a veure amb aquest endarreriment de l'economia catalana de la que tant es parla. És una excusa com una altra per estalviar-se l'esforç. Així l'Albert ens parla en abstracte i no admet que no ha entès un borrall sinó que anuncia la impossibilitat de que l'article es pugui entendre. "No s'entén i punt" és una bona manera d'estalviar una segona lectura o de pensar que, en realitat, no som tant llestos com ens pensem. El cas és que quan hi ha algú que ho entén és que es pot entendre. No acuso mai a ningú de vicis que no entengui o que fins i tot comparteixi i llegint Heidegger o Sloterdijk he cridat moltes vegades a la puta de la seva mare per dir-li miri què ha fet el seu fill i que no s'entén un borral. I la mare no ha vingut, obviament, però sempre algú m'ha demostrar que Heidegger i Sloterdijk es poden entendre. És cert que són més difícils d'entendre que Saramago o Michel Onfray, com és cert que les putes es baixen les calces amb més facilitat que les princeses de Disney., però la comprensió és possible. Així que no si s'han de tocar o han de baixar-li les calces a una senyoreta d'aquestes no ho facin davant meu, que em fan sentir incòmode i els deixa a vostès en molt mal lloc. Ja que per ètica no ho fan, facin-ho per estètica, que és el principal negoci d'aquesta web. I si no m'entenen cridin com a homes: "no ho entenc" i fins i tot és possible que jo cridi amb vostès que "jo tampoc" però no em vinguin amb les excuses del gos que es menja els deures que no tenim fets. I, sobretot, no s'amaguin sota les teules de la tribu. Rahola fa algún temps cridant per escrit com només ella ho pot fer quan afirmava que els jueus havien inventat l'aspirina i que els crítics amb la política exterior d'Israel haurien de renunciar a aquesta via per guarir-se el mal de cap. I si és estúpid voler extendre al conjunt del clan els mèrits dels seus membres (com si tots els alemanys fóssin Einstein), encara ho és més pretendre excusar les nostres limitacions en la metafísica tribal. Encara que no sigui ni tansols per la virtut de la modèstia, encara que només sigui per respecte a tota la resta de potencials lectors (monsieur ferrancab inclòs), si parlen parlin en primera persona.
.
PD: Si titulo un article així: "Contra el liberalisme absolutista" i dic que el liberalisme absolutista porta a l'anarco-liberalisme, només un Ariel pot entendre que em faré (dentista?) anarco-liberal.
.

1 comentari:

LRDS ha dit...

Ferran, tens escrits genials i d'altres que, almenys a mi personalment, em costen d'entendre. En això hi juguen per sobre de tot les meves limitacions, especialment en matèries sobre les que sóc un absolut profà, però coincideixo amb molts dels comentaris que a vegades et cal una mica més d'estructuració en el discurs.