11.8.07

Mélange

Contradient els bons costums i el recte judici, Th. W. Adorno situa l'igualitarisme abstracte entre les causes principals d'Auschwitz. L'afirmació de que tots som iguals no pot evitar que alguns semblin més iguals que altres. Aquesta evident contradicció d'un dels principis més elementals de la lògica matemàtica, la bidireccionalitat de la igualtat (que 2+2=4 i 4=2+2), troba el seu suport a l'únic lloc on pot trobar-lo, al regne de les aparences. Evidentment, entre el negre i jo hi ha una diferència (segons els tòpics, de gran rellevància) que molt bé saben apreciar els dolents de la pel·lícula. Com afirma Adorno; ni la més concloent de les proves antropològiques que demostrin que els jueus no són una raça podrà modificar, en el cas del pogrom, el fet que els totalitaris sàpiguen perfectament a qui volen eliminar i a qui no. És davant la pell del negre i el nas del jueu que alguns poden veure's temptats a creure que -encara- no som prou iguals. I d'aquest "encara" que apunta al regne de la igualtat en vénen la tragèdia i les cambres de gas. Una societat immune a la humiliació (fins i tot paternal i amistosa) dels possibles "noprouiguals" per part d'aquells que gaudeixen del privilegi de demarcar els límits de la igualtat no és aquella on la diferència és aparentment obviada sinó aquella on la diferència no pot ser perillosa per irrellevant. Una societat on la diferència sigui assumida com a part intrínseca i on, per tant, "es pugui ser diferent" sense por ni peatges. I aquest argument, extrapolat de crematoris, negres i jueus, té una evident importància en el sempre polèmic i polemitzat joc d'equilibris entre igualtat i llibertat. És un dels principis fonamentals del discurs teòrico-polític que molts renuncien a encarar triant bàndol i defugint així de les bàsiques preguntes de en què i per què som o hem de ser lliures i i en què i per què som o hem de ser iguals.
.

1 comentari:

efe ha dit...

Le mélange és perquè barreja els termes igualtat i uniformitat, oi?

De fet, si on diu igualtat posem uniformitat, hi estic gairebé d'acord. L'holocaust jueu (i els altres) no van ser sinó una conseqüència especialment bèstia de l'estat-nació —o d'un determinat model d'estat-nació.