2.8.07

Aparença i realitat (usted se coma esos confites)

Al parlar de política, i especialment quan es parla d’aquest subgènere que anomenem actualitat política, és sencill caure en el parany de parlar de la política com idealment concebem, com “hauria de ser”, confonent-la amb la política com realment és o com pot arribar a ser. Cal, per tant, evitar parlar d’allò que no és (i que a més és impossible porqué lo que no pué zé no pué zé) i, seguint el consell de Sartori, parlar de la política real. I des d’aquí hem de constatar que la democràcia real és una partitocràcia, així que no ens ha d’estranyar que la principal preocupació dels polítics sigui la defensa dels interessos de partit. Això no suposa, quedi clar, cap oposició insalvable amb la possibilitat de preocupar-se pels interessos ciutadans o, millor dit, dels interessos dels votants. Hi ha una clara diferència d’ordre, però d’importants conseqüències. Així, com evidencien les visites de Zapatero a la Catalunya post-traumàtica, el ciutadà és incapaç de diferenciar entre allò que li convé i allò que creu que li convé, entre la realitat i l’aparença dels seus interessos. Sé de què parlo, fins que vaig patir la tercera avaria de metro en 2 setmanes pensava que aquí a la capital les coses eren diferents, que no manant els socialistes aquí els metros s’espallaven per casualitat i no per negligència. Em permeto el luxe d’agrair els indignats comentaris dels meus companys de trajecte que, com a grans empiristes, em van despertar del somni dogmàtic.

Us deixo amb aquesta curiosa parodia dels que argumenten en favor de l’existència de Déu per motius pragmàtics, ideada per Juan de Mairena (germà de Carmen i al mateix temps escriptor apòcrif creat per Antonio Machado) i extreta del llibre “Filosofía para bufones”.

- Oiga usted, amigo Tortólez, lo que (mi maestro) contaba de un confitero andaluz muy descreído a quien quiso convertir un filósofo pragmatista a la religión de sus mayores. - De los mayores ¿de quien, amigo Mairena? Porque ese “sus” es algo amfibológico.
- De los mayores del filósofo pragmatista, probablemente. Pero escuche usted lo que decía el filósofo. “Si usted creyera en Dios, en un Juez Supremo que había de pedirle a usted cuentas de sus actos, haría usted unos confites mucho mejores que esos que usted vende, los daría usted más baratos y ganaría usted mucho dinero, porque aumentaría usted considerablemente su clientela. Le conviene a usted creer en Dios.” “¿Pero Dios existe, señor doctor?”, preguntó el confitero. “Eso es una cuestión baladí –replicó el filósofo-. Lo importante es que usted crea en Dios.” “Pero ¿y si no puedo?”, volvió a preguntar el confitero. “Tampoco eso tiene demasiada importancia. Basta con que usted quiera creer. Porque de ese modo, una de tres: o usted acaba por creer, o por creer que cree, lo que viene a ser aproximadamente lo mismo, o, en último caso, trabaja usted en sus confituras como si creyera. Y siempre vendrá a resultar que usted mejora el género que vende, en beneficio de su clientela y en el suyo propio.” El confitero -contaba mi maestro- no fue del todo insensible a las razones del filósofo. “Vuelva usted por aquí –le dijo- dentro de unos días.”
Cuando volvió el filósofo encontró cambiada la muestra del confitero, que rezaba así: “Confitería de Ángel Martínez, proveedor de su Divina Majestad”.
- Está bien, pero conviene saber, amigo Mairena, si la calidad de los confites...
- La calidad de los confites, en efecto, no había mejorado. Pero lo que decía el confitero a su amigo filósofo: “Lo importante es que usted crea que ha mejorado, o quiera usted creerlo, o, en último caso, que usted se coma esos confites y me los pague como si lo creyera”.