13.4.07

Merda i adob

És màxima liberal l'afirmació que la llibertat només pot ser retallada només en favor de la llibertat mateixa. Ja Stuart Mill defensa aquesta tesi com a fonamental en el seu famós On liberty. Reformulant la màxima per fer-la baixar al món concret dels bípeds, i sense per això voler excusar qualsevol possible infidelitat que se'n derivi; la llibertat d'algú només pot ser retallada en favor de la llibertat d'algú o alguns altres. D'aquí la definició de la llibertat per esferes, on la meva llibertat acaba on comença la dels altres. Però fent baixar la llibertat al terreny dels empírics ciutadans ens veiem obligats a parlar-ne considerant el pes que aquesta condició li aporta i, per tant, a considerar que la llibertat, com el rovelló, magnífic producte de la putrefacta superfície terrestre, té les seves condicions de possibilitat i que la seva defensa, la defensa de qualsevol poètica liberal, passa per la garantia d'aquestes condicions de possibilitat de la llibertat al màxim nombre possible d'individus, ciutadans. Entre elles, la supervivència física dels encarregats de posar-la en acte. Només en consideració a aquesta idea poden tenir justificació lleis com la del tabac o el carnet per punts. La llibertat del fumador només s'hauria de veure retallada si entra en conflicte amb la salut del no-fumador de la taula del costat. I així com el govern, volent analitzar l'èxit d'aquesta iniciativa no va recórrer als diagnòstic de càncer de fumadors passius, per veure si efectivament les restriccions garantien les condicions de possibilitat de la llibertat de més ciutadans, quan es valora l'èxit del carnet de punts si que es recorre a les morts a la carretera. I si aquesta havia de ser la justificació de la normativa, si el carnet per punts havia d'ajudar, a través de la conscienciació de butxaca (única conscienciació que la política admet sense estirar els llavis reprimint un somrís), a la disminució del nombre de morts a les carreteres, aquesta normativa ha fallat. Però com les vaques, els nostres polítics van deixant la legislació per allà on passen i així, malgrat la llei no serveixi ni com a adob, malgrat no serveixi ni com a condició de possibilitat de futures hortalisses o ciutadans de jardí, queda la merda i sa pudor per fer companyia al conductor en els seus trajectes.
.

1 comentari:

Pedra Lletraferida ha dit...

La normativa del carnet per punts ha fallat perquè les carreteres de l'Estat estàn fetes una merda, i perquè et poses al carril de la dreta d'una autopista qualsevol a 120 km/h i els que van a tota merda (tots cotxes "d'alt standing") et desenganxen els adhesius... Això encara no ho he sentit a dir a cap polític ni de la DGT ni de la TIA. Siguem realistes tots plegats, i com diu l'àvia, "la merda que se la netegi cadascú a ca seva", parlant en termes automovilístics i político-administratius.

Salutacions cordials.