29.3.07

L'element hiperreflexiu

Sobre el lloc del filòsof. Jordi Costa l'ha trobat als extres de Matrix. Allà hi ha el filòsof exercint (per fi!). I exerceix de comentarista... filosòfic. Serveixin els tres punts per endreçar les coses. Que els comentaris siguin tres punts filosòfics marca la direccionalitat del valor afegit. Vegin; el filòsof necessita vendre's, com tots, per sobreviure. Res de dolent si aquest vendre's és el vendre les seves reflexions en edicions mecanografiades. Res de preocupant si el vendre's és el vendre's de la prostituta, la bocació al millor postor. Però la direccionalitat és rellevant. Els tres punts marquen la direcció d'aquest valor afegit (parlem de negocis) i el delimita. L'extra són els comentaris filosòfics, no la pel·lícula. I aquí hi ha el reconeixement del valor a afegir, la filosofia. Que sigui estratègia de màrketing en un entorn de lliure comerç és encara millor; sigui pel que sigui, la filosofia ven. I per això s'incorpora al DVD. Aquesta direccionalitat, però, pot provocar importants pèrdues. La primera, seguint el model Marinoff, on la que hi perdi sigui la filosofia. Milenària doctrina que no resistiria així el canvi de format per manifestar-se. No té perquè passar, però pot passar i passa. Res preocupant precisament perquè no té perquè passar i perquè precisament per això també pot no passar. La segona és molt més localista. Aquests tres punts invaliden una interessant aportació de l'articulista als intents de delimitar l'adjectivació del filòsof. Si la filosofia és el valor afegit i, per tant, tant la filosofia com el seu valor són exteriors als extres del DVD, el filòsof ja no pot reduir-se a aquell element hiperreflexiu que un es troba amagat a les pistes alternatives d'un DVD. Optimistes com som, creiem que quan el senyor tanca una porta obre una finestra perquè, com a mínim, la mort no s'esdevingui per asfixia i per això també en aquesta pèrdua hi ha un guany; el filòsof com a element hiperreflexiu. El filòsof compartiria el valor afegit del destí dels seus best-sellers, l'hiper que engrandeix el supermercat de barri per convertir el vulgar comprar, com el vulgar pensar, en esdeveniment festiu.
.

1 comentari:

Pedro ha dit...

jordi coca no jordi costa.