27.3.07

Angelets!

Tenemos el deber de despoblar; lo mismo que tenemos el deber de cuidar adecuadamente a la población alemana. Habrá de desarrollarse una técnica de despoblación. ¿Qué significa despoblar?, preguntarán ustedes. ¿Quiero yo eliminar estirpes enteras de un pueblo? ¡Sin duda alguna! Así aproximadamente, hacia ahí caminamos. La naturaleza es cruel. Por eso, también nosotros podemos serlo.
.
Adolf Hitler.
El fonament de la fal·làcia naturalista és la crueltat de la naturalesa. Com que la naturalesa és cruel, nosaltres també podem ser-ho. I del poder a l'haver (fal·làcia en infintiu) només hi ha el petit incentiu de la voluntat, res que no solucioni un bon publicista. És difícil trobar un cas més clar per defensar la kantiana màxima del sapere aude, de l'emancipació de l'home, de la majoria d'edat. L'infantilisme és el fonament de la fal·làcia. Només en els contes infantils la naturalesa pot ser cruel, perquè només allà els arbres parlen, els ossos construeixen cases i els animals de la selva es reuneixen en assamblea per decidir qui serà el nou rei. Només per l'infant hauria de tenir sentit, per tant, aquesta humanització de la naturalesa, aquest antropomorfisme que, si bé pot servir als etòlegs per explicar comportaments d'aquells animals que ens són més propers genèticament, no pot aplicar-se a l'abstracte ordre natural. La natura no és cruel perquè la crueltat és exclusiva de l'home, al ser aquest l'únic animal que es planteja les seves relacions amb l'entorn en termes ètics. Per entendre la lluita teòrica, l'exigència argumentativa, potser només cal recordar que abans d'Auswitch hi va haver el Mein Kampf. Però el problema d'aquest antropomorfisme aplicat a l'ordre natural, d'aquesta innocent metàfora (mentre queda dins el conte infantil), és també el principal obstacle que el best-seller de Richard Dawkins The Selfish Gene (El gen egoísta) ofereix als seus lectors més innocents. Només en la metàfora el gen pot ser egoista. Excusar el seu cruel egoisme en la genètica dawkiniana seria tan falaç com excusar l'holocaust en la sagnant relació que tenen el lleó i la gasela. És una fal·làcia que només els infants es poden permetre i que ilustra molt bé aquesta frase de Pascal: L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête.
.

1 comentari:

Roc ha dit...

Si t'acabo d'entendre, diria que caus mes per les idees de Jay Gould -- que advocava "cadascu a la seva" per la religio i la ciencia. Alguns dels articles mes clars estan al "Bully for Brontosaurus" (ni idea si hi ha traduccio)