4.12.06

Populisme i prejudicis

Al blog de JPQ trobo aquestes afirmacions; "¿Sabes cual es la diferencia entre un liberal, un conservador y un populista cuando se enteran que su mujer les ha sido infiel? El conservador mata a la mujer y a lo mejor se suicida; el liberal se divorcia y sigue siendo amigo de su mujer; y el populista se va a apedrear la embajada norteamericana”. Afirmacions que, com al mateix JPQ, em porten a llegir l'entrevista sencera. Tingui raó Garcia Hamilton en les seves valoracions de Chávez o no, que tot és possible, les seves consideracions respecte la política de l'Amèrica llatina em fan pensar en una pregunta que Luri penjava al seu cafè fa poc temps; ¿Estamos tratando a los animales como a ciertos países del tercer mundo? Molt pitjor que tractar els animals com als països del tercer món és, em sembla, tractar els països del tecer món com a animals.
.
Sobre el valor religiós dels prejudicis. La seva força es troba en que cap fet contingent és capaç de destruir-los. La seva gran debilitat és que la simple voluntat de fer-los a miques és ja, de facto, fer-los a miques.
.

5 comentaris:

subal ha dit...

Jo, d'aquesta entrevista, em quedo amb el paral·lelisme que fa de Chávez amb Perón. El trobo encertat, i no és el primer cop que l'escolto. La comparació amb Franco... No. Franco va exercir la repressió i l'assassinat sumari. Chávez això no ho ha fet. Dubto si posar un encara entre paréntesis, però sonaria tendenciós. Emperò els dos, Franco i Chávez, van ésser colpistes en el seu dia.

respecte a que s'és populista si hom s'inventa un enemic exterior, potser sí. Una entrevista, si més no, interessant. Vostè creu que tracta els països llatinoamericans com a animals? A on ho ha vist, això? Deix'm tornar a rellegir l'entrevista...

Salutacions.

subal ha dit...

vale, ja m'he posat en situació. la cosa ve de can Luri.

Tot l'assumpte, per mecanismes mentals que no em puc explicar, em recorda a una frase de ramonet parlant de Veneçuela i Cuba.

Ramonet defensava que no hi havia democràcia a Cuba per la pressió dels Estats Units, per una mena d'estat d'excepció imposat des dels USA... Encara estic donant voltes a aquesta afirmació.mla veritat està construida de mil veritats.

ferrancab ha dit...

Subal,
quan Garcia Hamilton parla del passat colonial tinc la sensació, i com tota sensació és purament subjectiva i poc fonamentada, que hi troba una certa justificació del present. O, més que trobar-hi una justificació, hi veig una especia de víncle inevitable. Com si el passat colonial fós una llosa de la que el poble no se'n pot desprendre. Potser sigui veritat que els països, les antigues colonies, no han sabut desfer-se d'una manera de fer imposada per l'Imperi espanyol però això no ens ha de portar a pensar que aquest alliberament sigui impossible i en deslliurar, en conseqüència, de responsabilitat els electors i els polítics que segueixen per aquesta via.

ferrancab ha dit...

Quan estava publicant la resposta que precedeix aquest comentari, tasca que amb la "nova versió" de blogger es converteix en una odissea, he vist el teu nou comentari.
L'altre dia vaig llegir al teu blog que Ramonet t'havia decebut. A mi no m'ha decebut mai perquè mai n'he esperat res d'ell i aquesta frase sobre Cuba ho confirma. Crec que és el mateix tema de deslliurar de responsabilitats els països pel que fa al seu propi govern. Dir que Cuba no és una democràcia per culpa dels EUA em sembla molt més que una imbecilitat. És com quan el nen suspèn a l'escola i els professors suposen que la culpa és dels pares. Quan parlem de nens petits és comprensible, quan parlem d'adults la cosa em sembla insultant.

Gregorio Luri ha dit...

Sobre el tercer món i els animals: Evidentment la pregunta pretén ser provocadora. Ara bé, em temo que certs moralistes, per una deficient assimilació de l’herència roussioniana, han creat una moral beata que considera els animals i els països del tercer món de manera molt semblant a com les beates del segle XIX tractaven a les prostitutes: pobres dones que el Senyor havia posat en el món perquè d’aquesta manera pogués lluir la virtut de les dones decents.