30.5.06

La defense (apologia de Sostres?)

.
Tot text fora de context és pur pretext. L'únic que el professor va assegurar voler ensenyar i l'únic que un servidor va tenir interès en aprendre. En Subirana té la frase present i assegura no treure Sostres de context quan insinua la seva indignació davant la següent afirmació: Ser pobre és ser un imbècil, i això no té solució. Definir el context de Sostres no és fàcil. Hi ha molt de París i ho dic potser en un excés autobiogràfic perquè va ser al metro de París on vaig descobrir l'encant de la filosofia de Nietzsche. Però la grandeur de la capital francesa inunda els escrits del nen dels Semon. Una grandeur de vegades manifestament excessiva, barroca, com de rei que vesteix amb corona per rentar-se les dents, com d'escombriaire amb Rolex. Sens dubte l'escrit en qüestió és genuïnament sostresià. Es va a poc a poc instal·lant el raonament que aquests atracaments dels darrers dies ja és el que es mereixen els rics de merda que viuen en urbanitzacions. Potser té raó, ja es pot esperar gairebé tot dels humans però segurament és excés de grandeur. Però el missatge és matemàticament nietzscheà. La frase final és la clau sense la qual tot és façana. Ser pobre és ser imbècil. Pobre = imbècil. Crec que se'n diu propietat conmutativa. La primera frase i la última són tot l'article que val la pena llegir, la resta és barroc, caricatura... El que es diu és que és d'imbècils creure que els rics mereixen ser robats. És la moral de pobre, del ressentiment (cosa d'altra banda estranya per algú que es diu cristià) el que aquí es critica, no la pobresa. ¿Sabeu què va dir Nietzsche abans de morir? Zarathustra no existeix. Però ja era massa tard. Sempre és massa tard per aclarir malentesos. Potser Sostres té raó i això no té solució però el que està clar és que la culpa no és seva. Ni de Nietzsche.
.

3 comentaris:

Pedro ha dit...

Vaja, que no t'allunyes tant d'en Sostres.

ferrancab ha dit...

Gran conclusió estimat Estrany.

Pedro ha dit...

És que ara ja em llegeixo el teu blog.
Encara que a Nietzsche no hi arribo.