1.10.05

Kodacrome

Hi ha tres homes en un tren. Un d'ells és economista, l'altre lògic i el tercer matemàtic. Acaven de creuar la frontera per entrar a Escòcia i veuen una vaca marró en un camp desde la finestra del tren.
I l'economista diu:
- Mireu, a Escòcia les vaques són marrons.
I el lògic diu:
- No. A Escòcia hi ha vaques de les quals una, com a mínim, és marró.
I el matemàtic diu:
- No. A Escòcia hi ha almenys una vaca, un costat de la qual sembla ser marró.
Mark Haddon, El curiós incident del gos a mitjanit
La conclusió que treu el protagonista del llibre és que "els economistes no són en realitat científics, i els lògics pensem amb més calredat, però els matemàtics són els millors". No cal dir que ell és un amant de les matemàtiques.
No m'agrada portar la contrària a la gent important i, al considerar que un autor de best-seller és algú important, acceptaré que és cert que els economistes no són en realitat científics. El que no puc acceptar és que es digui que el lògic, tot i pensar amb més claredat, s'equivoca. No és un error pensar que si una vaca té un costat marró l'altre costat ha de ser marró. Això és una tautologia i, fins que algún cas pràctic no demostri el contrari, totes les vaques que tenen un costat marró tenen l'altre costat de color marró també.
La conclusió que en trec jo és doncs una altra. Els economistes no són científics (no sé quin sentit té això, però ho accepto), els lògics són els que pensen amb major claredat i els matemàtics viuen en un món tant teòric que són incapaços de veure les coses com són.
Fent estricta política de partit deixo constància del meu rebuig a les matemàtiques, no per cap raó fonamentada més que la meva incapacitat per aprovar un exàmen d'aquesta matèria desde que vaig entrar a l'educació secundària fins als nostres dies.
Everything looks worst in black and white
Paul Simon, "Kodacrome"

6 comentaris:

inmiky ha dit...

gracias por vistar mi blogg!! Eres bienvenido!!! Te espero
Obrigado

Ioanna Georgopaulos Starkides ha dit...

És el problema qu'existeix amb les ciències socials: tenen els mateixos procediments que les ciències exactes o biològiques (hi ha un mètod cientific), però l'objecte d'estudi es diferent, mès canviant i inexacte (la gent, la societat, l'economia). Que són menys ciències per això? És un bo tema de debat...

Referit al blanc i negre de la cançó del gran PAUL SIMON, que no t'agraden les fotos en sèpia?

PD Gràcies per visitar l'Acròpolis; ens veurem en Plaka!

Pedro ha dit...

El llibre d'en Hadon no reflexa bé el món autista, a més de ser avorrit, és un autista bastant poc autista i amb les coses molt clares.

ferrancab ha dit...

I a mi què m'importa! Avui anava llegint-lo als ferrocarrils i el del meu costat li ha dit al séu amic que era la història d'un esquizofrènic. A mi m'és igual que reflecteixi el món autista o no, el dia que vulgui estudiar el món autista no compraré un best seller. No és tant bo com diuen, però és força entretingut; que ja és prou.

Anònim ha dit...

no t'enfadis home, si no t'importa, demostra-ho, si poses exclamacions en plan gimferrer sembla que t'importi molt.

ferrancab ha dit...

Estimat anonymous,
el que no m'importa és si el llibre reflecteix o no la vida d'un autista de forma fiable, però si que m'importa (i m'enutja) el comentari d'en Pedro. M'enutja perquè hi ha gent que no sap llegir un llibre per passar l'estona i espera trobar a tot arreu explicacions "fiables" al que ell considera important. A mi me la bufa si és esquizofrènic, autista o simplement un gilipolles tocacollons perquè el llibre em distreu i em fa pensar en coses que no tenen perquè tenir relació amb la malaltia que pateixi el protagonista. Això és tot. No n'hi ha més i no hi busco res més.
Per cert, tu no seràs oient del Minoria Absoluta no? I al Pedro el coneixes? Et recomano que visitis el seu blog.
Salut mestre.